Jumaat, 2 Oktober 2009

PERSIDANGAN ANTARABANGSA, BAHASA MELAYU BAHASA DUNIA






28-30 september yang lalu satu persidangan antarabangsa telah dijalankan di Persada Johor Bharu bagi membincangkan isu-isu berkaitan dengan Bahasa Melayu (BM). BM seumpama dipinggirkan apabila Bahasa Inggeris diajarkan dalam mate dan sains disekolah. semua yang yang hadir dalam persidangan tersebut adalah tokoh-tokoh bahasa yang sangat terkenal seperti Prof.Emaritus Nik Safiah Karim,Prof. Emaritus Abdullah Hassan, Prof. Hamid Mohammad,Prof Awang Sarian,dan juga deligasi-deligasi dari negara luar seperti Rusia, Thailand,Indonesia,Singapura, China,dan Jepun. Aku rasa bertuah kerana antara peserta yang turut terlibat menjayakan persidangan tu. Kami menginap di Hotel Puteri Pasific yang cukup mewah bertaraf tiga bintang. Malam kedua kami disana, kami berkunjung pula ke rumah kediaman Menteri Besar Johor atas jemputan makan malam bersama beliau. selama 4 hari persidangan itu berlangsung, pelbagai ilmu yang aku dapat. bertambahkan rasa cinta dan sayang aku kepada bahasaku sendiri. Tiada orang lain yang akan memartabatkan bahasa kita selain kita sendiri. walaupun kita dilanda dengan ICT namun, untuk menunjukkan jati diri kita yang sebenar jangan lupa bahasa kita sendiri. Bernarlah kata yang sering diucapkan "Bahasa Jiwa Bangsa". sematkan dalam hati dan minda supaya kita tidak jadi pengkhianat bahasa sendiri. Walau apapun aku dengan pendirianku sendiri dan harapan aku agar semua bangsa Melayu di Alam Melayu ini mencintai Bahasa Melayu itu kerana BAHASA MELAYU MAMPU MENJADI BAHASA DUNIA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan